Impact COVID-19 op containervervoer

woensdag 24 februari 2021

Op dit moment zijn de prijzen van de containervaart hoog, heel erg hoog.

Volgens de bedrijven die containerschepen exploiteren is deze uitzonderlijke situatie het gevolg van de COVID-19-pandemie. De capaciteit loopt nog achter op de vraag naar containervervoer. Mede door bijvoorbeeld de lockdowns zijn de stromen in de keten op dit moment ook niet optimaal. Dit leidt onder andere tot ophoping in de havens en heeft vertragingen tot gevolg.

De World Container Index, gepubliceerd door het maritieme onderzoeksbureau Drewry, geeft ons inzicht in de prijsontwikkeling van de containervaart.

Deze index is gebaseerd op prijzen van containervervoer van acht belangrijke vaarroutes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië. Hierdoor krijgen we een goed beeld van het wereldwijde vraag en aanbod. De stijgende lijn geeft duidelijk weer dat de prijzen enorm zijn gestegen.

World Container Index - 18 Feb. 2021

Binnen Packforce worden er ook producten geïmporteerd, waardoor wij hier veelvuldig mee te maken hebben. Hoe gaan wij om met deze uitzonderlijke situatie, welke zowel uitdagingen op het gebied van logistieke kosten als op het gebied van levertijden met zich meebrengt?

Helaas kunnen we er niet omheen dat de huidige prijzen van de containervaart invloed hebben op de prijzen van onze producten. Tot nu toe hebben we de stijging voor onze klanten gelukkig wel weten te beperken.

Het is voor Packforce het belangrijkste dat de orders van onze klanten überhaupt ruimte aan boord krijgen. Hiervoor werkt onze logistieke afdeling op dagelijkse basis nauw samen met onze producenten en met verschillende transporteurs. Op deze manier hebben we onze lead times tot nu toe zoveel mogelijk kunnen waarborgen en daar zijn we trots op!