De COVID-crisis te boven, en nu?

woensdag 10 juni 2020

Eigenlijk zouden alle ondernemers, nu de Corona heftigheid af begint te nemen, hun strategische plannen klaar moeten hebben. We zijn immers gezonder thuis gaan eten, meer gaan bewegen en hebben diverse verfrissende taken (zoals onderwijzer) ervaren om leiderschap in een breder perspectief te zien. Ook zijn we omver geworpen met gratis online trainingen, webinars en adviezen van collega’s, al dan niet voorzien van een commerciële gedachtegang. 

Klaar dus voor een frisse start. Maar hoe dan?

Met DeeDee (moederbedrijf van Packforce) als crisis-koploper zijn we enkele weken geleden al gestart met het ombuigen van onze crisisplannen richting ‘de nieuwe tijd’. Wat gaan we leren van deze periode, hoe nemen we dat mee en waar liggen de verbeterpunten. En met die gedachte heb ook ik diverse webinars, coachingsgesprekken en piekerkwartiertjes gespendeerd. Heerlijk. Het gaf een gevoel al op weg te zijn naar iets nieuws, ondanks dat ik nog volop in de tafel van 7 zat met mijn dochter. 

Graag neem ik jullie mee in de reis naar vernieuwing, als contributie en vervolg op mijn vorige blog:

1. Open je ogen en je hart
Direct wanneer je open gaat staan voor verbeterpunten gaan de radartjes van groei draaien. Waar ontstaat de energie, bij jou en bij je mensen? Wat valt op? We hebben fijne gesprekken gevoerd binnen DeeDee, maar zeker ook met onze dierbare klanten. Want alleen in een kwetsbaar gesprek kom je tot diepte. En dat voelt goed. 

2. Basis van vertrouwen
Thuiswerken is vertrouwen geven, loslaten van het micromanagement en mensen de vrijheid geven te leren. Een lastig concept, maar als je moet wordt het makkelijk. Wij stonden versteld van de veerkracht en bevlogenheid van ons team. We houden één thuiswerkdag in de week aan. Zowel de efficiëntie als het werkplezier verhoogt erdoor. En ja, ik kan nu met recht zeggen dat ik ze allemaal stuk voor stuk opnieuw zou aannemen. Wat een ondernemersgeluk!

3. Mission improvement
Een mooie tijd om de missie nogmaals onder de loep te nemen. Want ja, we ontwikkelen en leveren stazakken. Dat staat voorop. Perfecte stazakken, passend bij ons product en proces. Voorzien van een smile van oprechte aandacht en ongewoon goede service. Maar er is meer. Duurzaamheid is in ons DNA gegroeid en onze echte energie krijgen we van verpakkingen duurzamer maken. Klanten meenemen in het scala van mogelijkheden en daarmee zorg dragen voor die ene aarde die ons zo kostbaar is. Kortom: Stazakken duurzamer maken is onze missie. 

4. Word activist
Om duurzaamheid te verkondigen moet je kennis uitdragen. Onwetendheid en verkeerde percepties ombuigen door mensen van duidelijke kennis te voorzien, met concrete mogelijkheden van wat WEL kan. Want daar zijn we goed in, en daar staan we voor. Er is dus meer dan de verpakking, het product en onze merknaam Stazak Specialist. We worden de activist van onze missie. Want dat is hoe wij willen zijn als ondernemers, en als mens. 

5. Ervoor gáán, met beleid
Prachtig om met kracht aan de slag te gaan, gebruik te maken van de positieve energie en het hernieuwde enthousiasme. Maar wel, met beleid. De continuïteit van ons MKB-familiebedrijf staat meer dan ooit voorop. We denken 2x na over uitgaven en houden elkaar scherp met kritische vragen. Onderschatting willen we blijven voorkomen, want een tweede golf is nog niet uitgesloten. Dus met ons crisisplan in de hand, zetten wij de eerste stappen in de nieuwe toekomst.

En dat wens ik jullie, ondernemers, ook graag toe. Tap die positieve energie uit deze unieke wereldwijde situatie, en sta open voor groei. Het heeft Inge en mij betere leiders gemaakt, krachtiger in onze missie en naar onze mensen toe. En bovenal dankbaar. Voor onze partners, onze klanten en onze bijdrage aan duurzame verpakkingen. Nu en zeker ook in de toekomst!